تاثیر قیمت آهن آلات و مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن

در این مقاله قصد داریم به بررسی میزان تاثیر افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی آهن آلات و سیمان در سال جاری روی قیمت تمام شده مسکن بپردازیم. کار سختی است، عدم ثبات در قیمت ها هیچ محاسبه دقیق و قابل اتکایی را ارائه نمی دهد فقط کافی است بدانید طبق محاسبات سنتی که در بازار معمول است هزینه معمول سفت کاری (اجرای سقف و ستون) از متری ۱/۵ میلیون تومان در اواخر سال قبل به متری ۲/۵ میلیون تومان در تیر امسال افزایش یافته است. این عدد افزایش حدود ۶۵ درصدی در کمتر از ۶ ماه را نشان می‌دهد. (مبنای محاسبه پروژه های ۶ سقف به بالاست). قیمت آهن آلات و سیمان تنها دو نهاده و ماده اولیه از صدها مصالح مصرفی در بخش ساختمان است، که قطعا آنها هم دستخوش تغییر خواهند شد. جهت مشاهده ویدئو تحلیل تاثیر افزایش قیمت آهن بر قیمت مسکن به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

در ادامه آمار زیر را به طور تقریبی ارائه می دهیم:

تا اینجای کار لوله پلی اتیلن و چند لایه، لوله آب و گاز، قیمت پروفیل فولادی آلومینیم و Pvc , و….از ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند. حالا نکته مغفول ماجرا افزایش جدی هزینه های اجرایی، اعم از هزینه انسانی (حقوق و دستمزد)

هزینه حمل و نقل و اجاره لوازم و ماشین آلات (قالب و میکسر و جرثقیل و…)

هزینه نظارت و اجرا

و… می باشد.

همه اینها، با فرض صدور پروانه در سال قبل و اتمام پروژه راس 5 سال تاریخ پروانه است. که اگر ۵ سال به اتمام رسید و پروژه تمام نشد (که با این شرایط کارهای بزرگ معمولا تمام نمی شود) اتمام کار با شهرداری و نظام مهندسی و ناظر ساختمان و هزینه متمم قراردادها و.. نیز باید در نظر گرفته شود.

حالا بازار مسکن با چند مشکل عمده روبروست

اول؛ قراردادهایی که به دلیل افزایش سرسام آور هزینه ها بلای جان پیمانکاران شده و اکثرا به دلیل بندهای حقوقی قرارداد شامل تعدیل نمی شود و پیمانکار را آزار می دهد.

قراردادهای سنتی که مبنای حقوقی قوی ندارند و به زیان کار فرماست.

سوم قراردادهایی که به توافق می انجامد و شامل تعدیل قیمت بین کارفرما و مجری می شود.

نکته جالب ماجرا اینکه با توجه به افزایش حدود ۵۰ درصدی هزینه های ساخت از ابتدای امسال، بازار مسکن به دلیل عدم وجود توان خرید و تقاضا، هیچ رشدی به خود ندیده و در برخی مناطق با کاهش قیمت روبروست. این پارادوکس عجیب دو پیامد دارد

اول: اینکه فنر بازار مسکن در حال فشرده شدن است و با حرکت بعدی ارزی منفجر خواهد شد

دوم؛ فعلا با این شرايط تولید مسکن هیچ توجیه اقتصادی ندارد و وضعیت تولید مسکن که در ۸ سال گذشته عجیب کاهش تولید داشته باز هم کاهشی خواهد شد. کمبود عرضه و افزایش قیمت نتیجه این روند معیوب در بازار مسکن می باشد.

در نتیجه با وضعیت فعلی بازار فولاد و سیمان پس لرزه های بازار مسکن و تاثیر افزایش این دو متریال اصلی بر بازار مسکن در بخش سفت کاری و افزایش عجیب قیمت مس آلومنیم و ام دی اف و…. در بخش نازک کاری در نیمه دوم سال قابل توجه خواهد بود. با این وضعیت صحبت از حباب مثبت در بازار مسکن و انتظار برای کاهش نرخ مسکن (متاثر از طرح مالیات بر واحدهای خالی) عجیب به نظر می رسد.

ایمان جعفری
ارسال دیدگاه