علت افزایش قیمت میلگرد چیست؟

علت افزایش مجدد قیمت مقاطع چه بود؟

  • آخرین به روز رسانی 99/05/06

طبق نظریه تحلیل سیستم ها، اقتصاد یک سیستم باز اما تاثیر پذیر است. به عبارتی اگر اقتصاد را مجموعه ای از بازارهای کالایی و مالی در نظر بگیریم، سمت و سوی کاهشی یا افزایش این بازارها تاثیر مستقیم بر روی یکدیگر دارد. هرچند تا قبل از تحریم ها، روند بازار بورس و دلار رابطه معکوس داشت. اما در شرایط تحریم، به دلائل مختلف بازار بورس را می توان لیدر کلیه بازارهای کالایی و مالی دانست. که کلیه بازارها را به صورت هم جهت افزایشی می کند و اما بازار امروز مقاطع تحت تاثیر عوامل زیر مجددا افزایشی شد.

  • افزایش نرخ ارز و بازگشت مجدد خریداران پس از ناامید شدن از کاهش بیشتر نرخ ارز
  • افزایش اونس طلا و افزایشی شدن بازار طلای داخلی و تاثیر روانی بر بازارهای موازی
  • رشد مثبت بازار بورس
  • رشد بازار جهانی کامودیتی ها و فولاد

مجموع این عوامل باعث شد که بازار امروز مجدد افزایشی شود.

 

هرچند بسیاری از تولیدکنندگان امروز پشت خاکریز مقاومت ۱۰ هزار تومان باقی ماندند اما ادامه روند فعلی بازارهای موازی در روزهای آتی و مشخص شدن نرخ پایه شمش در عرضه های سه شنبه، باعث عبور سریع بازار میلگرد از کانال مقاومت ۱۰ هزار تومان خواهد شد.

روز اول هفته را با دو سیگنال نافرجام آغاز کردیم، اول اینکه هنوز اعداد ضرایب مشخص نشده و طبق گفتگو با برخی مطلعین ، هنوز مشخص نیست “توافق نهایی” یا چه زمانی صادر و الزام بر اجرا گردد. دوم انتظار کاهش نرخ ارز و ورود دلار به زیر ۲۰ هزار تومان، که با توجه به داده ‌های امروز صرافی ‌ها و اطلاعات بازار این امر نیز فعلا محقق نشده است.

بر این اساس، جریان روانی موجود در بازار انتظار داشت که قیمت مقاطع همچنان تا اطلاع ثانوی به روند کاهشی خود ادامه دهد ولی امروز عرضه کنندگان میلگرد در برخی مبادی با اعلام نرخ ‌های زیر ۹۷۰۰ تومان در دقایقی از بازار ، موجب شدند که صف انتظار شکسته شده و مجددا قیمت به کانال ۱۰۰۰۰ تومان نزدیک شود.

اما چرا اینگونه است ؟!

اگر به دنبال دلایلی روشن برای توجیه این فراز و فرود باشیم گزینه اول ، متهم درجه یک این روزها یعنی نوسان نرخ دلار است. متهم ردیف دوم، کمبود عرضه می ‌باشد و انتظار عمومی گردانندگان بازار متهم ردیف سوم است.

به صورت خلاصه توضیح می دهیم :

الف – بازی ارز در دامنه ۲۰۵۰۰ تا ۲۲۵۰۰ تومان در چند روز اخیر نشان می ‌دهد که برخی تصمیم‌ گیران فعلا اعتقادی به ریزش شدید قیمت ارز ندارند و شاید تلاش کنند که بازار ارز در این دامنه به بازی خود ادامه دهد. کاهش بیشتر نرخ ارز نه به نفع صادر کننده است نه به نفع بازار بورس.

ب – کمبود عرضه ، مدتی است که بازار را به زحمت انداخته و آمارهای رسمی نیز نشان می دهد که روند کاهش تولید متوقف نشده است چرا که تولید نیز با پارامترهایی دست به گریبان است که بخشی از آن به دشواری حاصل می‌ گردد. البته در این بین برخی شیطنت ‌های بازار سازی هم وجود دارد مثلا خبرها از انباشت شمش در برخی واحدهای تولیدی خبر می ‌دهد که روانه بازارهای مقصد نشده است اما در مجموع واقعیت بازار این است که عرضه‌ ها از تنوع و کثرت برخوردار نیست.

ج – انتظار عمومی گردانندگان بازار یعنی سرمایه‌ گذاران و توزیع کنندگان عمده این است که وقتی بازارهای موازی با فولاد از رشد نرخ برخوردارند، نزولی شدن روند قیمت ‌ها و ضرر احتمالی فعالان این بازار اصلا قابل توجیه نیست، این در حالی است که بخش عمده ‌ای از خریدهای ارزان قیمت قبلی در بازارسازی‌ های اخیر با افزایش قیمت مناسب و در نتیجه سود جالبی معامله شده و فعلا شرایط بازار، شرایط ضرر نیست. مگر آنکه بر اثر یک اتفاق بزرگ سیاسی یا نظامی، به یکباره همه بازارها نزولی شوند آن وقت بازار فولاد هم بی گمان به ضرر کشانده خواهد شد.

اما در بازار مواد اولیه در شنبه ۴ مرداد ۹۹ ، ما شاهد ثبات تقریبی قیمت ‌ها در حوزه ضایعات و آهن اسفنجی بودیم و شمش فولاد نیز در بازار روز جاری بین ۹۰۵۰ تا ۹۳۰۰ تومان در نوسان بود. نرخ ورق ۲ رول نیز فعلا در محدوده ۱۵۰۰۰ تومان پیشنهاد قیمت می ‌شود.

ایمان جعفری
ارسال دیدگاه