تاریخچه ناودانی

در حین جنگ جهانی دوم، ناودانی عملا یکی از مصالح ساختمان سازی به حساب می آمد. بعد از جنگ جهانی دوم تعداد کارخانه های تولید فولاد در جهان  نسبت به گذشته ۳ برابر افزایش پیدا کردند و این امر منجر به این شد که تولید فولاد و ناودانی آهنی با شتاب رشد کرد. به تدریج تولید فولاد با روش های نوین انجام می شد و این امر باعث شد قیمت آهن آلات نسبت به قبل کاهش یافت. از آن پس برای ساخت  اسکلت فلزی و سازه های فلزی از انواع مقاطع فولادی از جمله ناودانی بیشتر استفاده شد. با رشد کاربرد سازه های فلزی در ساختمان، تقاضا برای محصولات فولادی افزایش پیدا کرد از این رو تولید کنندگان بیش از پیش به تولید انواع مقاطع فولادی و خصوصا ناودانی پرداختند.

 در ساختمان های فلزی، آیتم های زیادی می تواند در هزینه نهایی پروژه تاثیر گذار باشد. این آیتم ها به طور غیر مستقیم به مصالح ساختمانی مرتبط می باشند. عواملی همچون تعداد طبقات، بار اعمال شده به طبقات، دهانه های  اطراف ستون و ضخامت سقف و دیوارها. در کلیه ی این عوامل مصالح فولادی نظیر ناودانی به کار می رود لذا قیمت آهن آلات و از جمله قیمت ناودانی می تواند به نوعی در این هزینه ها نقش داشته باشد. نحوه ی اتصال در ناودانی ها نیز علاوه بر روش جوشکاری ، استفاده از پیچ و مهره نیز می باشد که در سرعت و هزینه ی اتصالات تاثیر مثبتی خواهد داشت.

در کشور انگلیس ، اواسط قرن بیستم ناودانی UPN به UPE تغییر یافت و در واقع شکل جدیدی از ناودانی به نام  UPEیا ناودانی بال موازی تولید شد. این تغییر به علت سهولت استاندارد از پیچ و پرچ بوده است  و همچنین وزن مقطع سبکتر شده است.

ناودانی چیست ؟

پروفیل ناودانی جز پروفیل های باز فولادی است که در ساخت پایه های سازه و بخصوص در صنعت  و ساختمان  کاربرد های بسیاری دارد. سطح مقطع ناودانی از یک جان (Web ) به شکل افقی و دو بال(Flanges ) عمود بر آن تشکیل شده است. نکته قابل توجه این است که شکل ناودانی مشابه حرف U انگلیسی می باشد و زوایای داخلی مقطع پروفیل ناودانی حالت گرد دارد، که به طور یک دست در سراتاسر طول پروفیل (ناودانی) مشاهده می گردد. توجه داشته باشد که ناودانی در سایزها و جنس های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود که  که هر کدام بر کاربرد و قمیت ناودانی تاثیر دارد.  

ناودانی در جنس های مختلفی از جمله گالوانیزه ، آلومینیوم و استنلس استیل تولید می گردد. در تولید ناودانی از فولاد کربنی و پوشش دار گالوانیزه و همچنین از کامپوزیت های پلیمری، آلومینیومی، فولادی های ضد زنگ استفاده می شود.

دسته بندی ناودانی

در بررسی پروفیل ناودانی می توان این پروفیل را براساس متریال  و روش تولید و همچنین از نظر شکل ظاهری  تقسیم بندی نمود که در ادامه به طور مفصل به این دو تقسیم بندی می پردازیم

 

انواع ناودانی براساس روش های تولید

تولید ناودانی به روش های مختلفی و توسط تولیدکنندگان در سرتاسر دنیا صورت می گیرد، که از جمله آن ها به روش های پرسی، فابریک، نورد که به صورت سرد و گرم می باشد. برای انتخاب ناودانی مناسب باید به نحوه تولید آن توجه کرد. شما می توانید برای خرید با اطمینان و انتخاب درست محصول با توجه نوع پروژه با کارشناسان فنی تجارت فولاد فراز (تفکو) تماس بگیرید. آیا روش های مختلف تولید ناودانی بر کیفیت آن موثر است ؟ در ادامه مطلب به تفصیل پاسخ به این سوال می پردازیم.

 آیا روش های مختلف تولید ناودانی بر کیفیت آن موثر است ؟

تولید به روش پرسی (ورق)

روش پرسی همان فرایند نورد سرد است که برای تولید نبشی و قوطی پروفیل نیز از آن استفاده می‌شود. در این روش ورق های سیاه فولادی با ضخامت مناسب و در اندازه مورد نظر برش داده می شود ، بعد از مشخص کردن نقاط و محل های خم ورق ها در مرحله دوم خم شده و به فرم ناودانی فرم دهی می شود . اخیرا استفاده از دستگاه رول فرمینگ نیز برای تولید ناودانی به روش سرد، مرسوم شده است. نکته ای که در روش تولید پرسی این است که  به علت ضخامت یکسان ورق سیاه  در تمامی نقاط، امکان تولید ناودانی UNP به این روش وجود ندارد.

تولید به روش فابریک (شمش)

مراحل و فرآیند تولید ناودانی فابریک شباهت زیادی با فرآیند تولید تیرآهن دارد. تمایز تولید این دو مقطع مربوط به میزان اعمال فشار بر جان ناودانی است که  این فشار نسبت به تیرآهن کمتر است. در روش تولید فابریک از نورد گرم یا نورد سرد استفاده می شود. شمش فولادی که در کوره های مخصوص گرم می شود (در ناودانی نوردگرم شمش فلز در کوره تحت حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد قرار می گیرد ) و با عبور از غلتک های افقی و عمودی به تدریج فرم مورد نظر خود را می گیرد و سرانجام در اندازه مورد نظر برش خورده می شود.  اما در روش با فرآیند دیگه در این روش بجای استفاده از غلتک از قالب یا پرس استفاده می‌شود. در این روش شمشی را که حرارت دیده با چند ضربه پرس، به شکل ناودانی در می‌آورند.  با توجه به شکل قالب و غلتک های مورد استفاده در تولید ناودانی به روش فابریک، ناودانی ها به ‌صورت بال موازی، اروپایی، U یا C تولید شود.

در پاسخ به سوال بالا با قطعیت می توان گفت که یکی از فاکتورهای مهم در تعیین‌ کیفیت ناودانی روش تولید آن است. لذا آشنایی با روش های تولید ناودانی جزییات مربوط به آن، می تواند ابزاری جهت استفاده برای سنجش کیفیت ناودانی باشد و همینطور به شما کمک می‌کند تا بتوانید صحت هرگونه ادعایی در مورد کیفیت ناودانی خریداری‌شده خود را بسنجید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که قیمت بالا لزوماً تعیین‌کننده کیفیت بالا نیست و ممکن است نوسانات قیمت آهن منجر به بالا رفتن قیمت تمامی انواع ناودانی شود. در ادامه به تولید ناودانی به روش های نورد گرم و سرد می پردازیم که ناودانی های تولید شده به این دو روش نیز کیفیت های متفاوتی را دارند. ارتباط با کارشناسان کنترل کیفیت تفکو

 

فرآیند تولید ناودانی به روش نورد گرم و نورد سرد و مقایسه کیفیت محصول 

تولید ناودانی به روش نورد گرم

در تولید ناودانی به روش نورد گرم ، بعد از قرارگیری a در کوره تحت  زمانی که  به دمای مورد نظر رسید و مواد مذاب از غلتک های افقی و عمودی عبور می کنند و به تدریج فرم مورد نظر را به خود می گیرد. در نهایت در این روش محصول در اندازه مورد نظر برش خواهد خورد. در روش نورد گرم کیفیت ناودانی های تولید شده، پایین است چرا که فرصت و زمان برای فرآیند تولید وجود ندارد.

 

تولید ناودانی به روش نورد سرد

روش نورد سرد یک روش برای شکل دادن ورق و تبدیل به پروفیل و سایر محصولات است. در این روش مقاطع را از ورق های نازکی می سازند که امکان تولید آن ها از طریق خطوط نورد گرم وجود ندارد. در نورد سرد شرایط متفاوت از نورد گرم است و به دلیل نحوه انجام کار، کیفیت ناودانی نورد سرد بیشتر و بهتر است. در نورد سرد عملیات های بیشتری انجام می شود و همان فولادهایی که تحت نورد گرم بوده است را سرد می کنند و زمان بیشتری به فولاد می دهند تا بتوانند تلرانس ابعاد و سطوح فولاد را با کیفیت بهتری تولید کنند. ناودانی های مشبک هم به روش نورد گرم تولید می شوند.

روش های نوین تولید ( رسوب سختی)

 در روش های نوین، ناودانی با استفاده از روش رسوب سختی Precipitatom hardariy   تولید می شود، که این روش تولید با اضافه نمودن عناصر آلیاژی و سرد کردن آهسته صورت می گیرد که با رسوب آلیاژها در مرز دانه ها همراه است و  این امر منجر به افزایش استحکام و کاهش وزن ناودانی تولید شده  می شود . شرکت آرسلور میتال ( Arcelormittal) از پیشگامان این روش تولید ناودانی در جهان است.

این روش تولید زمان بیشتری جهت انجام فرآیند رسوب سختی نیاز دارد و در نتیجه قیمت تمام شده بیشتر از روش های سنتی تولید است ولی با توجه به استحکام بیشتر وزن محصول کاهش می یابد و در نتیجه تولید این محصول با صرفه اقتصادی قابل توجهی همراه است.

انواع ناودانی از نظر شکل ظاهری

ناودانی UPE  

این ناودانی دارای بال های موازی بوده و وزن سبک تری نسبت به انواع دیگر ناودانی دارد. طبق استاندارد   GOCT روسیه و ISIRI  در ایران از ناودانی UPE استفاده می گردد و تقریبا ۹۰ درصد مصرف ناودانی در بخش صنعت در ایران از این نوع است.

ناودانی UPN

ناودانی UPN دارای بال های شیب دار می باشد. این ناودانی طبق استاندارد DIN1026 اروپا تولید شده که بیشتر مصارف صنعتی دارد به دلیل مصرف کم این نوع ناودانی و وزن سنگین آن در ایران به صورت سفارشی تولید شده و قیمت بالاتری نسبت به بقیه انواع ناودانی دارد. در طی سال های اخیر شرکت تفکو  با واردات و همچنین تولید همواره نیاز مشتریان به ناودانی UPN را تامین نموده است. استعلام موجودی و  ارتباط با کارشناسان فروش

شرکت تفکو اولین تولیدکننده ناودانی UPN  در ایران  (سایزهای ۸، ۱۰، ۱۶، ۱۸، ۲۰)

این کالا سابقاً در سبد کالای وارداتی شرکت تجارت فولاد فراز ( برند تفکو ) وجود داشته است. در واقع شرکت تفکو  با واردات ناودانی UPN  نیاز مشتریان فعال خود در بخش های مختلف صنایع  را به این محصول مرتفع کرده است و در حال حاضر ناودانی UPN در انبار اختصاصی شرکت تفکو با خدمات برش به فروش می رسد.  استعلام موجودی و  ارتباط با کارشناسان فروش

از سال ۱۳۹۲ شرکت تفکو برای اولین بار اقدام به شبیه سازی استاندارد ها و واردات این کالا از کشور چین ( کارخانه riolong) و سپس از کشور اکراین (کارخانه petrovka  ) نمود، که در بازار سنتی به علت مشابهت وزن کالا  به ناودانی هم وزن اروپا شهرت یافت.

لازم به ذکر است در سال ۱۳۹۴  و برای اولین بار در ایران شرکت تفکو  به تولید ناودانی UPN با کیفیت روز دنیا در داخل کشور اقدام نمود .

ابتدا ناودانی ۱۰ و ۸  استاندارد اروپایی تولید شده توسط شرکت تفکو روانه بازار گردید، سپس ناودانی UPN سایز ۱۶ نیز به سبد محصولات اضافه شد و بعد از آن ناودانی UPN با سایز های ۱۸ و ۲۰ پس از قریب یک سال تلاش مهندسان شرکت تفکو و سیستم فنی ذوب آهن اصفهان برای اولین بار در ایران تولید گردید و برای دو سال در اختیار شرکت قرار گرفت

مفتخریم با گامی موثر در راستای تامین نیاز و رفع دغدغه های مشتریان در خصوص تامین به موقع این کالا ، شرکت تفکو طی قرارداد مونوپل با کارخانه های  فایکو و البرز غرب این محصول را تولید نموده است و فعالین در صنایع مختلف برای انجام پروژه های خود برای تامین ناودانی UPN با ارتباط با مشاوران فنی و کارشناسان فروش شرکت تفکو  این کالا را بدون دغدغه تامین نموده اند.   ارتباط با مشاوران تفکو

استانداردهای ناودانی در جهان

دو استاندارد UPE و UPN را برای پروفیل ناودانی در نظر گرفته‌اند. اما تفاوت این دو استاندارد در بال‌های به کار رفته شده در هر یک از این دو مورد است. استاندارد UPE بال‌های موازی دارد و برای ناودانی C اختصاص پیدا کرده است در حالی که استاندارد UPN بال‌های مخروطی شکل دارد و برای ناودانی‌ U مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو استاندارد در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشید که استانداردهای متفاوتی در کشورهای دیگر مدنظر قرار داده می‌شود که ما در این قسمت به دو مورد از آن اشاره می‌نماییم. استاندارد فرانسه NFA 45-255  و استاندارد DIN EN ISO 12944-3 برای ناودانی در نظر گرفته شده که در برابر خوردگی مقاوم می‌باشد. از این رو با توجه به استاندارد های متفاوت این محصول قیمت های مختلفی در بازار آهن آلات برای آن در نظر گرفته می شود. ناودانی UPN  که به ناودانی اروپایی معروف است در مقایسه با ناودانی های موجود در کشور ناودانی وزن سنگین تری دارد و از آن بیشتر در پروژه های صنعتی و بزرگ استفاده می شود. مشاهده روزانه قیمت نادانی های داخلی، ناودانی ترک و همچنین قیمت سایر مقاطع فولادی در کانال تلگرام

ناودانی با سه استاندارد در جهان تولید می شود:

  • استاندارد اروپایی DIN-1026 یا UPN
  • استاندارد مقاوم به خوردگی DIN EN ISO 12944-3
  • استاندارد فرانسه NF A 45-255

ناودانی اروپایی UPN

وزن ناودانی اروپایی DIN-1026 یا  UPN، از انواع دیگر این محصول سنگین تر بوده و ضخامت بیشتری دارد. ناودانی به صورت جفتی در ساخت خرپا، ستون ها و به صورت تکی در ساخت تیرها و باد بندها مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندارد UPE  نوع C  این محصول بوده که بال های موازی دارد در صورتیکه استاندارد UPN، نوع U  است که شکل ظاهری آن بال هایی مخروطی شکل دارد. از UNP  به صورت جفت و قوطی در ساخت ستون و خرپا و به صورت تکی در ساخت بادبند و تیرها مورد استفاده قرار می گیرد. مقاطع UNP  طبق استاندارد اروپائی DIN-1026  و از سایز ۳۰ تا ۴۰۰ تولید و عرضه می شوند.

شما می توانید برای مشخصات ابعادی ناودانی  از جدول اشتال  استفاده کنید. از این جداول می توان وزن ناودانی را براساس سایز آن به دست آورد.

استاندارد تولید ناودانی در ایران

در ایران ناودانی استاندارد به روش نورد گرم  تولید می شود (مطابق استاندارد ملی شماره ۱ – ۴۴۷۷ ). در این استاندارد تعیین ویژگی ها، روش های آزمون، نمونه برداری و نشانه گذاری ناودانی های گرم نَوَردیده لبه گرد بال شیبدار ذکر شده است. در بازار به این محصول، ناودانی فابریک گفته می شود. از دیگر استانداردهایی که در خصوص رواداری های مربوط به ابعاد، شکل و وزن ناودانی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به استاندارد EN 10279  اشاره نمود. مشخصا در این استاندارد اشاره شده است که فقط ناودانی فابریک مورد نظر می باشد. همچنین در دامنه ی آن تصریح شده است که  برای ناودانی استینلس استیل هم کاربرد ندارد. 

به طور کلی ناودانی‌ها به سه صورت اروپایی، هم وزن اروپایی و ساختمانی وجود دارند.

انواع ناودانی از نظر وزن به شرح زیر است:

  • به ناودانی اروپایی و هم وزن اروپایی، ناودانی سنگین می‌گویند.
  • ناودانی ساختمانی می‌تواند سبک و سنگین باشد، اما به طور کلی از دو نوع بالا سبک‌تر است.

انواع ناودانی از نظر طول عبارتند از:

  • دو طول ۶ و ۱۲ متری.
  • طول ناودانی همچنین می‌تواند بین ۶ و ۱۲ متر یا از ۶ متر کمتر باشد، که به آن ناودانی نرمال می‌گویند.

کارخانه‌های تولید کننده ناودانی در ایران و سایر کشورهای جهان

ناودانی با استانداردهای مختلف توسط تولیدکنندگان داخلی و خارجی تولید می شود. در لیست زیر تولیدکنندگان برتر این پروفیل قابل مشاهده است.

در ایران

  • فولاد شکفته مشهد
  • فولاد ناب تبریز
  • فولاد تهران
  • فولاد البرز غرب
  • فولاد البرز ایرانیان – فایکو
  • ذوب آهن اصفهان
  • فولاد یزد
  • فولاد شاهین بناب
  • نورد یاران زنجان
  • مگا استیل
  • آریان فولاد
  • دهشیرو نورد سجاد
  • فولاد کوهپایه

در دنیا

  • kocear ترکیه
  • Ozkan ترکیه
  • Tosyali ترکیه
  • IDC ترکیه
  • MMK روسیه
  • Hyundai کره
  • Jindal هند
  • Shandong چین
  • Riolong چین
  • Celsa اسپانیا
  • Petrofka اکراین
  • Sail هند
  • Arcelormital لوکزانبرگ

همانطور که اشاره شد نادوانی در سایزها و جنس های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود که هر کدام بر کاربرد و قمیت ناودانی تاثیر دارد.  در این مقاله توضیحات کاملی در مورد انواع ناودانی، کاربرد ناودانی، جدول وزنی ناودانی و همچنین قیمت ناودانی توسط تیم تجارت فولاد فراز خدمت شما ارائه می گردد. با ما همراه باشید.

 

کاربرد های صنعتی ناودانی

ناودانی برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی استفاده می گردد. در کاربرد ساختمانی می توان استفاده در قاب در و پنجره و یا ترمیم یک بخش از بنای تخریب شده را مثال زد. یکی از کاربردهای صنعتی ناودانی، تولید قاب ها و پایه های تجهیزات صنعتی است و همچنین از ناودانی برای ساختن ساپورت ها در خطوط لوله و یا در پالایشگاه ها در واحد های پایپینگ استفاده زیادی می گردد. تولید سازه ها و سکوها یکی دیگر از استفاده های صنعتی ناودانی به حساب می آید. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در بالا در صنعت راهسازی نیز برای ساخت پایه گاردریل و دیگر تجهیزات ترافیکی ناودانی به کار برده می شود.

مدیریت مالی پروژه با خرید مناسب

با توجه به کاربرد وسیع ناودانی در بخش ساختمان سازی و صنعت از یک طرف و وجود ناودانی در سایز و متریال تولید مختلف از طرف دیگر انتخاب ناودانی متناسب با نوع پروژه برای اطمینان و همچنین مدیریت هزینه ها بسیار ضروری است. در نتیجه داشتن آگاهی کامل از کاربرد انواع ناودانی، به جهت انتخاب مناسب آن ضروری است. برای این منظور تفکو امکان مشاوره فنی و تخصصی قبل از خرید را برای شما فراهم کرده است. (ارتباط با مشاوران فنی تفکو)

 

مقایسه ناودانی سبک و سنگین

تفاوت بین ناودانی سبک و ناودانی سنگین از جمله مواردی است که خریداران قبل از سفارش محصول باید با آن آشنایی کاملی داشته باشند تا بتوانند انتخاب دقیق تری داشته و در نهایت مناسب ترین محصول برای اهداف مورد نظر خود را گزینش کنند.

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، ناودانی سبک از وزن کمتری نسبت به دیگر انواع ناودانی برخوردار هستند. از جمله کشورهایی که این نوع ناودانی را تولید می‌کنند، می‌توان به ایران و روسیه اشاره کرد و ناودانی های سنگین در کارخانه‌های اروپایی و بعضی از کارخانه‌های داخلی تولید می شود استانداردی که برای ساخت  ناودانی‌های سبک و سنگین استفاده می‌شود با هم فرق دارد.  نکته مهم در تفاوت این دو ناودانی در مطابقت وزن این ناودانی ها با جدول اشتال است. وزن ناودانی های سنگین با وزن و ابعادی که در جدول اشتال وجود دارد یکی است اما وزن ناودانی‌ سبک  از عدد درج شده در جدول اشتال ناودانی کمتر است

پروفیل ناودانی ، ساختار برتر در پروژه های ساختمانی

همانطور که پیش تر اشاره شد، ناودانی کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارند. انواع گوناگونی از ناودانی تولید شده است که هر کدام ویژگی ها، ابعاد و وزن مختلفی دارد. از این رو کاربردشان نیز با یکدیگر متفاوت است. ناودانی ها به لحاظ کاربرد به دو نوع U  و C تقسیم می شود. آن ها دارای شکل ظاهری خاصی بوده و این امر سبب شده تا به عنوان ساختار برتر در پروژه های ساخت و ساز برای پایه و قاب استفاده نمایند.

کاربرد ناودانی بیشتر در قسمت هایی از سازه است که بار زیادی را متحمل نمی گردد.

کاربرد ناودانی به صورت تکی یا جفت در ساخت یا استراکچر خرپا یا در بادبند ها  است، اما اگر به صورت تکی آن ها را به کار ببرند، احتمالا در تیر ها مورد استفاده قرار می گیرد. ناودانی های آلومینیومی هم در ساخت نمای ساختمان بکار می رود.

 بنابراین می توان گفت: ناودانی ها مانند اغلب پروفیل ها در صنایع ساختمانی مانند ساخت تیرها ، ستون ها و خرپا به جهت پایه و قاب مورد استفاده قرار می گیرد همچنین ناودانی های کوچک در ساخت کرکره مغازه ها کاربرد دارد.

مزایای استفاده از ناودانی در صنعت ساختمان :

  • مقاومت ناودانی در برابر تنش های بزرگ و همچنین مقاومت بسیار بالای ناودانی در دهانه ها و خرپاها
  • علاوه بر تحمل در برابر ضربه کم بودن وزن اسکلت فلزی و اشغال فضای کم
  • سرعت نصب و اتصالات متنوع ناودانی در ساختمان
  • کم بودن پرتی ناودانی

ناودانی محبوب در ساخت ماشین های صنعتی

صنایع مختلف و ساختمان سازی به قطعات فولادی و مصالح مختلفی نیاز دارد. ناودانی یکی از مقاطع فولادی مهم که دارای انواع مختلف و  کاربردهای فراوان است. ناوانی ساده ای که از ورق گرم تولید می شود، قابلیت گالوانیزه شدن را دارد. این ناودانی در ساخت پل ها و بخش های صنعتی از جمله تولید و ساخت قفسه های محکم فولادی ، تولید سازه های سبک فولادی و نصب سنگ به صورت خشک دارای کاربرد فراوان است. از دیگر کاربرد ناودانی در صنعت می توان به تولید چهارچوب، تشکیلات دریایی، اسکلت کامیون و ماشین آلات اشاره کرد. این ناودانی تولید شده از ورق گرم، پروفیلی محبوب در ساخت ماشین های صنعتی است.

کاربرد ناودانی به صورت تکی یا جفت در صنعت می باشد که اگر به صورت جفت باشد در ساخت یا استراکچر خرپا یا در بادبند ها و  به صورت تکی احتمالاً در تیر ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین انواع آن در اسکلت های وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون و ماشین آلات صنعتی و همچنین استراکچر ها و زیرساخت های دریایی و ساخت و ساز یا ترمیم در موارد بناهای معماری مورد استفاده قرار می گیرد. (ارتباط با مشاوران فنی تفکو)

رایج ترین نوع  ناودانی

رایج ترین نوع ناوانی با استفاده از ورق گرم در سایزهای ۸ و ۱۶ تولید می شود و ارتفاع آن از ۳۰ تا ۴۰۰ میلی متر متغیر است.

کلام آخر

در این بخش بعد از اشاره کوتاهی در خصوص تاریخچه ناودانی به تفصیل به این سوال پاسخ دادیم که ناودانی چیست و چه کاربردهایی در بخش صنعت ساختمان و سایر صنایع دارد و با توجه به حساسیت بکارگیری نوع درست این پروفیل در پروژه ها  علاوه بر روش های تولید ناودانی استاندادهای آن را نیز بیان کردیم و به تولیدکنندگان داخلی و خارجی این ناودانی را نیز پرداخیتم. شرکت تجارت فولاد فراز نیز  در کنار سایر مقاطع به واردات این مقطع برای تکمیل سبد محصولات خود پرداخته و آماده ارائه این مقطع  به شما می باشد. چنانچه برای تهیه و مشاوره فنی  بیشتر در مورد ناودانی و انواع محصولات مشابه آن از جمله  نبشی ، تیرآهن و کاربرد های آن ها به راهنمایی بیشتری نیاز دارید با همکاران و مشاوران ما در تجارت فولاد فراز ارتباط باشید.

استانداردهای ناودانی

ناودانی‌ها با سه استاندارد مختلف تولید می‌شوند:

  • استاندارد اروپایی DIN-1026 ، یا UPN و UNP
  • استاندارد مقاوم به خوردگی DIN EN ISO 12944-3
  • استاندارد فرانسه NF A 45-255