شکل کلی مقطع به شکل حرف I انگلیسی است و نکته مهم در این مقطع این است که شکل بال های تیر آهن در تمام نقاط آن یکسان است. مثلا اگر در مقطع تیر آهن IPE در نقطه اتصال بال به جان ضخامت بال را اندازه بگیرید، دقیقا برابر با اندازه ضخامت بال در دورترین نقطه نسبت به جان تیر است. این نکته از این نظر مهم است که در تیرآهن IPN با دور شدن از جان، ضخامت بال تغییر می کند و کاهش می یابد.

سایز تیر آهن IPE

سایز تیر آهن IPE بیان کننده ارتفاع این تیر اهن میباشد، اما در یک تیر آهن علاوه بر ارتفاع مشخصاتی همچون عرض بال، ضخامت جان، ضخامت بال و وزن هر شاخه نیز دارای اهمیت است. ارتفاع مرسوم تیرآهن معمولی یا همان تیراهن IPE بین 120 تا 300 میلیمتر است که در بازار با سایز 12 الی 30 نیز شناخته می‌شود که در واقع ارتفاع تیر را در واحد سانتی متر بیان می‌کنند.

تیرآهن های با استاندارد IPB چگونه هستند؟

این نوع تیراهن خود در سه دسته سبک، متوسط و سنگین تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این نوع تیر آهن که از استحکام بالا و خوبی برخوردار است، خود در 3 گرید ST37، ST44 و ST52 تولید می‌گردند. که البته گرید ST44 آن در ایران متداول تر است و البته در حال حاضر که تنها تولید کننده این نوع تیرآهن در ایران، شرکت ذوب آهن اصفهان است، در این گرید تیراهن هاش به بازار عرضه می کند. ضمن اینکه نمونه های وارداتی از کشورهای چین، کره و ترکیه نیز در این گرید از محبوبیت بالاتری برخوردار است.

لیست قیمت تیرآهن باریک لبه موازی IPE

تیرآهن (IPE) تیر معمولی و استاندارد می باشد که به شکل I در ایران وجود دارد. این تیر باریک طبق استاندارد اروپا تولید می گردد. ضخامت در بال تیر باریک بال موازی ثابت است. بدین صورت که اگر از بالا به دو تیر نگاه کنیم ،ضخامت بال ها در ابتدا و انتها یکنواخت می باشد. تیرآهن از مواد اولیه شاخص در صنعت ساختمان‌سازی ، عمران و زیرساخت می‌باشد.

انواع روش‌های برش تیر آهن

برش به روش کوپال (روش سرد)

در این روش از یک دستگاه به نام قطع کن سنگین استفاده می شود. این دستگاه که به برش مخصوص نیز مجهز است ، تیرآهن ها را به صورت سرد و در امتداد خط قطع می کند.

برش به روش برنول (روش گرم)

.در این روش یک کارگر ماهر با شعله قوی حاصل از ترکیب استیلن و اکسیژن به همراه لوله برنول، اقدام به برش تیر می کند.