انواع میلگرد و تفاوت میلگرد های A1 ، A2 ، A3 و A4

میلگرد یا آرماتور، نوعی مقطع طویل فولادی است که برای تقویت و جبران مقاومت کششی پایین بتن در سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، به همین دلیل این محصول از مهم ترین و پرکارد ترین ها در ساختمان سازی می باشد. آجدار بودن میلگرد سبب می شود تا چسبندگی میان بتن و فولاد بهتر صورت پذیرد. زنگ زدگی میلگردهای خریداری شده توسط مشتریان از مشکلاتی می باشد که به شدت تولید کنندگان را درگیر کرده است. برخی از میلگردهای به محض در معرض قرار گرفتن با رطوبت واکنش نشان می دهد. این نکته قابل ذکر است که ترکیبات و ساخت میلگرد ها تفاوتی اساسی در زنگ زدگی میلگرد را دارا می باشند. این مقاله به معرفی و بررسی انواع میلگرد های موجود در بازار می‌پردازد.

انواع میلگرد

میلگرد در طول ها و قطرهای متفاوت با جنس های مختلف وجود دارد، از انواع میلگرد می  توان به میلگرد اروپایی(کربن، منگنز، سیلیکون، و /الیاژی و غیره ) فولاد کربن دار(میلگرد پایه “سیاه”) گالوانیزه ، اپوکسی پوشش داده شده، فایبرگلاس پلیمر و ضد زنگ اشاره کرد.

میلگرد اروپایی

میلگرد اروپایی نوعی مقاوم ترین نوع میلگرد با توجه به ویژگی خم شوندگی است. در حالی که کار با آن راحت است، به طور کلی برای استفاده در مناطقی که زمین لرزه ها را تجربه می کنند و با برای پروژه هایی که نیاز به ساختاری یکپارچه هستند این میلگرد توصیه نمی شود.

میلگرد با فولاد پرکربن

رایج ترین نوع میلگرد ، میلگرد “سیاه” است که در هر نوع و مقیاس پروژه بجز چند استثناء استفاده می شود. بزرگترین ضعف میلگرد سیاه این است که دچار فرسایش می شود. هنگامی که فرسایش گستردش میابد باعث شکستن بتن اطراف آن می شود. برای شرایطی که ممکن است میلگرد در معرض رطوبت و اشباع آب قرار داشته باشد، گزینه مناسب تری نسبت به میلگرد سیاه وجود دارد. با این حال با توجه به نسبت قدرت ، استحکام کششی ، میلگرد سیاه بهترین نوع میلگرد موجود در دسترس است .

میلگرد با پوشش اپوکسی

میلگرد با پوشش اپوکسی در واقع همان میلگرد سیاه با پوشش اپوکسی است . این دارای مقاومت نسبی مشابه ، که 70 تا1700 برابر خوردگی مقاومتر است. با این حال پوشش اپوکسی فوق العاده ظریف است . هر چه آسیب وارده به پوشش بیشتر باشد، مقاومت کمتری از خود به خوردگی نشان می دهد.

میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه نسبت به میلگرد سیاه چهل برابر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد و آسیب رسیدن به روکش میلگرد گالوانیزه بسیار دشوارتر است. به همین دلیل از میلگرد روکش اپوکسی با ارزش تر است. گرچه تقریبا ۴۰% گرانتر از نوع روکش اپوکسی است.

میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری (GFRP)

میلگردFRP   محصولی کامپوزیتی است که به چای میلگردهای فولادی استفاده می شود و به طور قابل توجهی از خسارات ناشی از خوردگی میلگرد در محیط های خورنده و اسیدی جلوگیری می کند . استفاده از میلگرد FRP ، در اماکنی که نیاز به عدم وجود مشکلات مجاورت با میدان های الکتریکی و مغناطیسی وجود دارد . این محصول به دلیل مقاومت مناسب و عالی که در برابر سولفات ها و کلریدها دارد و همچنین مقاومت مطلوب آن در بابر خوردگی و زنگ زدگی مورد استفاده وسیع قرار می گیرد.

از یک سو کاهش هزینه تعمیر سازه های فرا ساحلی که در مجاورت محیط خورنده دریا قراردارند. به دلیل از بین رفتن تدریجی روکش بتنی میگردهای فولادی تخریب می شوند . از میلگرد FRP می توان برای طراحی و ساخت ساختمان های جدید استفاده کرد. این مصالح با خواصی که دارند باعث کاهش قطر و افزایش فاصله بین میلگردها در ساختار بتنی مسلح می شوند. همچنین میلگرد FRP موجب بالا رفتن میرایی ایجاد شده در سازه در برابر ارتعاشات زلزله و با تجهیزات صنعتی میگردد. پس بهترین گزینه بالا رفتن مقاومت سازه در برابر زلزله و همچنین ارتعاشات و مقام سازی با FRP خواهند بود.

این نوع از انواع میلگرد ها به دلیل کاربرد الیاف در پلیمر آنها دسته بندی می شوند که از جمله این دسته بندی ها ؛ فیبر کربن آرامید و شیشه  است. میلگردهای FRP دچار خوردگی نمی شوند. ولی هزینه این نوع میلگرد 10 برابر بیشتر از میلگردهای روکش شده با اپوکسی است .

میلگرد فولادی ضد زنگ

میلگرد فولادی ضد زنگ گرانترین میلگرد موجود است  و حدود 8 برابر قیمت میلگرد اپوکسی را دارد. این نوع میلگرد بهترین نوع میلگرد قابل استفاده باری اکثر پروژه های موجود است. با این حال، استفاده از فولاد ضد زنگ در همه موارد جز موارد خاص اغلب پر هزینه است. اما برای کسانی که دلیلی برای استفاده ار آن دارند ، میلگرد فولادی ضد زنگ 1500 برابر مقاومت در برابر خوردگی بیشتری نسبت به میلگرد سیاه دارد. این نوع میلگرد نسبت به سایر میلگردهای مقاوم به فرسایش و ضد زنگ در برابر آسیب های وارده مقاوم تر است و میتوان در محل کارگاه آن را خم کرد. میلگرد در نگه دارنده ها و حتی لوازم تزیینی مانند فرفوژه کاری ها کاربرد داشته و بیشترین کاربرد آن در صنعت راه و ساختمان برای جبران مقاومت کششی بتن است.

ایمان جعفری
ارسال دیدگاه