هر آنچه که در باره مقاطع نبشی‌ فولادی باید بدانید

یکی دیگر از پروفیل های ریزنقش و پر کاربرد در ساختمان سازی، نبشی فولادی می باشد. معادل کلمه نبشی به انگلیسی Angle bar بوده و به اختصار با حرف L نشان داده می شود. دلیل این امر داشتن دو ضلع عمود برهم است. عموما دو ضلع نبشی با هم برابر هستند که به آن نبشی بال مساوی گفته می شود. در اینحالت نبشی را با V نیز نشان می دهند. البته این نوع علامت گذاری نبشی به ندرت در نقشه های مهندسی دیده می شود و بیشتر مواقع نبشی را با L نمایش می دهند و با ذکر اندازه بالهای آن نوع نبشی را مشخص می نمایند. نبشی در ساختمان سازی کاربرد بیشتری دارد اما استفاده های صنعتی فراوانی نیز از آن صورت میگیرد.

سایز نبشی بر اساس اندازه ی ضلع آن ذکر می گردد. به عنوان مثال نبشی 4 یعنی نبشی که اندازه ی بال آن 40 میلیمتر یا 4 سانتیمتر می باشد. معمولا در هنگام ذکر سایز ، ضخامت نبشی را نیز مطرح می کنند، در این صورت اندازه ی بال را نیز به میلی‌متر بیان می نمایند. به عنوان مثال نبشی 5 با ضخامت 4 میلی‌متر را به صورت نبشی  4*50 نشان می دهند. اگر نبشی دارای بال های نامساوی باشد، در هنگام بیان سایز،  اندازه ی هر دو بال مشخص می گردد.

محصول که به صورت Angle  نامگذاری شده است کلمه زاویه مشاهده می گردد. از نقطه نظر ظاهری زاویه و کنج تقریبا هم معنا به حساب می آیند. اما جنس نبشی می تواند در گستره ای از پلاستیک، آلومینیوم، استینلس استیل Stainless steel و فولاد ساختمانی باشد.

نبشی پرسی چیست؟

هنگامی که برای تولید نبشی از ورق آهن استفاده گردد به آن نبشی پرسی گفته می شود. تولید آن همانند نحوه تولید ناودانی پرسی با عبورِ ورق نواربری شده از یک خط تولید، شکل دهی سرد انجام می گردد. در نبشی پرسی، زاویه داخلی تا حد امکان 90 درجه در نظر گرفته می شود. نبشی های پرسی عموما بال مساوی هستند. جنس این نبشی ها فولاد ساختمانی St37 می باشد.

نبشی فولادی فابریک چیست؟

نبشی که در تولید آن فرایند نورد گرم به کار رود نبشی فابریک نام می گیرد. این محصول با شکل دهی اسلب های گداخته تولید می گردد که دارای خواص مکانیکی متفاوتی نسبت به نبشی پرسی خواهد بود. شکاری، سوراخکاری و خم نبشی ها به راحتی انجام می گردد. از این رو نبشی را در کاربردهای مختلف به شکل های گوناگون در می آورند. یکی از کاربردهای نبشی که سوراخکاری شده، ساختن قفسه های آهنی برای نگهداری کالا می باشد.

ایمان جعفری
ارسال دیدگاه