کاربرد ورق استیل

ورق استیل

ورق استیل یکی از پرکاربرد ترین ورق ها در صنایع مختلف کشور به شمار می آیند. ورق های استیل از ترکیب شدن عناصری مانند نیکل، کروم، کربن و آهن به وجود می ‌آیند. البته تولیدکنندگان ورق های استیل با اضافه کردن عناصر مختلفی مانند مولیبدن نیز، سعی می‌کند که کارایی این محصول را در برابر اسیدها و خوردگی بیشتر کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد ورق استیل، انواع و کاربردهای مختلف آن نکاتی را تشریح کنیم.

ورق استیل

کاربرد ورق های استیل

ورق استیل را می‌توان یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی در صنعت دانست. امروزه در اغلب وسایل و تجهیزات آشپزخانه، تجهیزات پزشکی، ساختمان سازی، تولید مواد شیمیایی، تولید کاغذ، تولید ماشین آلات مختلف در حوزه صنعت و تمام مکان ها، آزمایشگاه ها و کارخانه هایی که به هر شکلی با مواد خورنده و اسیدها سر و کار دارند، از این ورق ها استفاده می شود. به جز مقاومت بالا در برابر خوردگی، ورق استیل مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت دارد. همچنین خواص ضد زنگ ورق استیل سبب شده است تا این محصول فولادی، در اغلب صنایع مورد استفاده قرار بگیرد. به طور جزئی تر می توان گفت برای تولید وسایلی مانند ترانسفورماتور، ساخت تانکرهای حامل مواد شیمیایی،  تولید پمپ های صنعتی، تولید مقاطع فولادی در صنعت کشتی سازی و ساخت قطعات خودروها و وسایل نقلیه، درب آسانسورها و سقف ساختمان ها نیز، شاهد استفاده گسترده از ورق های استیل هستیم.

به طور کلی می توان گفت ورق های تولید شده بر پایه آهن و فولاد که در هنگام تولید، عناصر مختلفی از جمله کروم، کربن و … برای افزایش انعطاف پذیری و مقاومت آنها مورد استفاده قرار می گیرند، ورق استیل هستند. در واقع با اضافه کردن این عناصر، خاصیت های مکانیکی-حرارتی، چکش خواری و مقاومت در برابر خوردگی آن ها، به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند. عناصری مانند آلومینیوم، نیکل و سیلیسیوم از این عناصر به شمار می روند.

انواع و اقسام ورق های استیل

ظاهر زیبا، طول عمر بالا و همچنین قابلیت بازیافت ورق های استیل سبب شده است تا بیشتر صنعتگران از آن ها برای تولید تجهیزات مختلف استفاده کنند. در ایران نیز تولید ورق استیل به عنوان یکی از اصلی ترین قسمت های صنایع فولاد به شمار می آید.

متناسب با کار و نیاز صنعتگران، ورق های استیل در ابعاد مختلفی تولید می ‌شوند. اما معمولاً عرض های 100، ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی متری برای تولید ورق استیل در نظر گرفته می شود. ورق های استیل نیز استانداردهای بسیار زیادی دارند و بر اساس عناصر و آلیاژهای مختلف، در انواع مختلفی عرضه می شوند.

ورق استیل

ورق استیل رنگی، ورق های استیل طرح دار، ورق استیل فابریک، ورق های استیل سری ۲۰۰ ، ۳۰۰ ، ۴۰۰ و ۶۰۰  نیز انواع ورق های استیل به شمار می آیند. عمدتاً ورق های استیل سری ۲۰۰ به دلیل وجود عناصری مانند کروم و نیکل، خاصیت آهنربایی کمی دارند.

ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر

یک تقسیم بندی کلی دیگر هم برای ورق های استیل وجود دارد. اگر ورق های استیل خاصیت آهنربایی داشته باشند، به آنها ورق استیل بگیر و در غیر اینصورت ورق استیل نگیر گفته می‌شود. عمدتاً ورق های نوع ۳۰۴ و ۳۱۶ ورق های استیل نگیر هستند. ورق  های استیل سری ۳۰۰ به واسطه خاصیت ضد مغناطیسی بودن و همچنین انعطاف پذیری بسیار بالا، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق های استنلس استیل

ورق استنلس استیل از پرکاربردترین انواع ورق های استیل به شمار می‌آید. نوع ۳۰۱ آن عمدتاً به خاطر شکل پذیری و انعطاف پذیری بسیار بالا و خاصیت مقاومت در برابر سایش، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع ورق ۳۰۲ آن نیز، به علت داشتن کربن، مقاومت بسیار زیادتری نسبت به بقیه دارد. در استنلس استیل ۳۰۳ از گوگرد و فسفر استفاده شده است. از این رو دارای شکل و ظاهری متفاوتی هستند. در استنلس استیل تنها دو درصد کربن وجود دارد. هرچه  درصد کربن در ورق های استیل بیشتر باشد، انعطاف پذیری آنها نیز بیشتر خواهد شد.

 فرق ورق استیل و ورق سیاه

یکی از سوالاتی که معمولا پرسیده می‌شود این است که فرق بین ورق های استنلس استیل و ورق سیاه در چیست؟ در ورق های استیل آلیاژهایی مختلفی وجود دارد. این آلیاژها به مقاومت و انعطاف پذیری آن ها کمک می‌کنند. اما ورق سیاه آلیاژی ندارد.

برای مثال، ورق استیل ۳۱۶ عمدتاً به واسطه خاصیت ضد اسیدی بودن در صنایع دریایی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. ورق استیل ۳۲۱ مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و مقدار بسیار زیادی تیتانیوم در آلیاژ آن وجود دارد. ورق استیل ۳۰۴ شاید پرکاربردترین ورق های استیل باشد که سختی بسیار بالایی دارد و در صنعت و حوزه ساختمان سازی از آن استفاده زیادی می شود. ورق های سری 400 نیز به واسطه شکل پذیری و مقاومت بسیار زیاد، در لوازم مربوط به آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی هایی که برای ورق های استیل وجود دارد، خاصیت بازیافت آنها است. یک ورق استیل به صورت ۱۰۰ درصد قابلیت بازیافت دارد و مجدداً برای تولید ورق استیل از آن استفاده می شود. از آنجایی که این ورق ها خاصیت ضد زنگ دارند، به همین دلیل استفاده از آن ها در صنایعی که احتمال زنگ زدگی و اکسایش وجود دارد، مرسوم است.

ورق استیل

شرکت تجارت فولاد فراز

شرکت تجارت فولاد فراز با سال ها تجربه در حوزه بازار آهن آلات و مقاطع فولادی، آماده ارائه انواع و اقسام محصولات و خدمات در این حوزه است. اگر نیازمند مشاوره پیش از خرید و همچنین سفارش ورق فولادی، مقاطع تخت ( مثل ورق های روغنی crc و ورق های سیاه و گالوانیزه ) و همچنین محصولاتی مانند تیرآهن، تیرآهن بال پهن یا هاش، میلگرد، ناودانی، نبشی و … هستید، می توانید با مراجعه به سایت ما به نشانی https://teffcoshop.com/ این محصولات را با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. همچنین ما در حوزه بازرگانی مقاطع فولادی، تولید مقاطع خاص، انبار اختصاصی و … فعالیت می‌کنیم. صنایع هدف ما کارخانه ها، ساختمان سازها، صنعت صنایع نفت گاز و پتروشیمی و دیگر صنایع هستند. اگر هم نیاز به محاسبه ورق تیرآهن، ناودانی، نبشی و … دارید، می توانید با مراجعه به سایت ما و استفاده از نرم افزارهای هوشمندی که برای این کار تدارک دیده ایم، به صورت دقیق، وزن محصولات فولادی را محاسبه کنید.

ایمان جعفری
ارسال دیدگاه